Webshop, boekhouding en voorraad in één datawarehouse

Hoe een datawarehouse fashion retailer anna + nina slagvaardiger maakt

‘Boekhoudprogramma's zijn niet gemaakt om data goed te ontsluiten...’

anna + nina is vooral bekend van de handmade sieraden die ze zowel fysiek als online aanbieden. Naast sieraden omvat het aanbod kleding en bijzondere interieur-items van zowel het eigen merk als dat van vele andere inspirerende merken. Naast de eigen website is anna + nina ook verkrijgbaar bij grote (inter-) nationale retailers zoals de Bijenkorf, Liberty, Selfridges en Anthropology.

Met een gezonde dosis groei-ambitie is het hebben van diepgaand en actueel inzicht (met inzet van data) in de bedrijfsprestaties cruciaal! 

Bedrijf: anna + nina

Branche: retail

Namen: Denise Reurings (S&OP Strategist) & Fenna Krist (Supply Chain & Operations manager)

"Data is voor elke retailer van levensbelang"

anna + nina werkt met allerlei systemen die onderling niet in staat zijn data uit te wisselen voor analytische doeleinden. De boekhouding in Exact Online, Shopify webshop, websitebezoek in Google Analytics, enzovoorts. Meerdere fysieke vestigingen en online aanwezig zijn zorgt ervoor dat je al snel het overzicht verlies. Dus ook verlies van inzicht in de performance van de onderneming in zijn geheel. En juist dat inzicht is bepalend voor succes. Tijd om overzicht en daarmee inzicht terug te nemen.

Om scherp in de wind te kunnen varen, moet je als organisatie ten allen tijde beschikken over snelle toegang tot vele informatiebronnen. En die informatiebronnen moeten natuurlijk wel automatisch geactualiseerd worden. De informatie uit de losse bronnen moet onderling kunnen worden gekoppeld. De grote hoeveelheid aan transacties is wellicht de grootste uitdaging.

Alleen met inzicht kun je scherp in de wind varen…
anna + nina heeft als wens neergelegd dat de backofficemedewerkers zelfstandig in staat moeten worden gesteld om analyses te maken en dashboards in te stellen. Gebruiksgemak staat dus hoog op de lijst. Zo kan anna + nina snel inspelen op (veranderende) patronen in het klantgedrag, zowel offline- als online-klanten én klanten die via beide kanalen winkelen.

Power BI in combinatie met een in-house ontwikkelde Query Tool zorgt ervoor dat de medewerkers met data-analyse aan de slag kunnen. De Query Tool stelt medewerkers bovendien in staat analyses intern te delen en data te exporteren naar bestaande analysesystemen zoals Excel.  Techniek is zo behulpzaam als de gebruiker deze weet te benutten. Vandaar dat Datalab ook het opleidingstraject heeft verzorgd.

Wilt u net als anna + nina uw datapotentieel echt benutten?

Neem contact op met Harmen om te sparren over de vele mogelijkheden om data dienend te laten zijn aan uw organisatie.