Natuurlijk, datagedreven werken is onderdeel van de bedrijfsstrategie en er hoort een duidelijke visie bij. Het is een fantastisch middel om organisaties helpen kosten te besparen, efficiënter te werken en dienstverlening of processen te verbeteren. Uitstekend om ambitieuze doelen te stellen. Maar de kans is groot dat die praktijk nog zo ver weg is. We zien vaak dat datagedreven werken niet van de grond komt door deze ambitieuze doelen en de wens om het in één keer goed te doen. Datagedreven werken is een eigenschap dat je als organisatie enkel ontwikkelt door het opdoen van ervaringen.
Er is helaas geen sjabloon voor datagedreven werken dat je zomaar een-twee-drie kunt toepassen.
Door Max, data scientist bij Datalab
1. Begin klein en wacht niet te lang met het delen van de eerste resultaten
Om snel ervaring op te doen is het van belang om klein te beginnen, durven fouten te maken en opnieuw beginnen. Zeker in het begin zijn er veel dingen om uit te zoeken. Het is niet realistisch om alle databronnen tegelijk aan te pakken en dit in een keer voor alle belanghebbende werkend te krijgen. Begin bijvoorbeeld met het ontsluiten van één databron en werk dit in minimale iteratieve stappen uit.
2. Stop niet bij het maken van een dashboard
Een dashboard is waar datagedreven werken het voor veel mensen pas concreet wordt. Met enkele visualisaties wordt je data tastbaar en misschien zelfs omgezet tot bruikbare informatie. Maar wees bewust ervan dat een dashboard geen doel op zich is, maar een middel en gebruik het daarom ook als hulpmiddel. Zorg bijvoorbeeld ervoor dat je dashboard gebruikt wordt tijdens overleggen. Als je vragen en opmerkingen krijgt over je dashboard, weet je dat je op de goede weg bent.
3. Het verhaal erachter is net zo belangrijk
Je kunt niet van anderen verwachten dat ze ‘zomaar’ jouw dashboard of inzicht overneemt. Het is daarom echt van belang om aandacht te besteden aan hoe iets overkomt op de gebruikers. Zorg dat je weet wat de eindgebruiker nodig heeft en zorg ervoor dat het visueel in orde is. Ontwikkel een ambassadeursrol en voorkom het ‘over de schutting gooien’ van je dataproducten.